A művészet megragadó fonalai között * Tintagomba értékelő

Sissel- Jo Gazan, a sikeres dán szerző utazásaiból inspirálódva ragadott tollat, hogy lejegyezze ezt az elképesztő, sajátos atmoszférájú, összetett irodalmi csemegét, ami az olvasót is messzi tájakra, inspiráló gondolati síkokra repíti.

Az idei nyár egyik legizgalmasabb megjelenése fordulatos, sokrétű könyv a 80-as évek Dániájáról, aktuális társadalmi, művészetelméleti és politikai kérdésekről, családi titkokról és szerelmi bonyodalmakról, melyekben rendhagyó módon ez alkalommal Redler Ráhel segített eligazodni – általa valósulhatott meg a most következő, páratlan ajánló is.

A könyvről

A fülszöveg szerint Rosa a dániai Aarhusban nő fel a nyolcvanas években hippik, graffitisek és illegális házfoglalók között. Édesanyját jobban érdeklik a gombák és a kapitalizmus elleni küzdelem, mint az, hogy ki lehet lánya biológiai apja. Ahogy kislányból serdülővé érik, Rosát egyre inkább beszippantja a street art világa és úgy határoz, maga is graffitizni kezd.

A konzervatív Jacob barátnőjeként csatlakozik egy török lánybandához, graffitiháborúba keveredik egy ismeretlennel, ráadásul beleszeret egy illegális házfoglalóba, aki mindent megtesz azért, hogy megváltoztassa a világot. Rosa életének szálai mind jobban összekuszálódnak…Később már művészettörténészként egy Tintagomba nevű művészre specializálódik, akinek ironikus és gondolatébresztő alkotásai provokálják és lenyűgözik a nézőket. Amikor Rosa egy új Tintagomba-mű miatt Berlinbe vetődik, a múlt eseményei lassan felszínre bukkannak. Rosának a művészet és az élet területén is szembe kell néznie az igazsággal…

Az első benyomás

Úgy tettem le a Tintagombát, mint hosszú ideje a legmarkánsabb olvasmányomat. A semmihez sem fogható olvasói élményen túl azonban úgy érzem, nem lenne igazságos, ha leplezném első, kevésbé kedvező benyomásomat a műről.

A főhős gyermekkori élményeit taglaló néhány fejezetben elenyésző számú kapcsolódási pontot sikerült felfedeznem, és a hirtelen tálalt – így annál erősebb érzelmeket kiváltó  – politikai és erkölcsi vonatkozások sem találtak könnyen utat hozzám.

View this post on Instagram

Mindig különleges élmény utazni. Olyan, mintha nyomnál egy szünet gombot a hétköznapokra és kilépnél egy időre a megszokott rendszerben működő életedből. Amilyen könnyű megszokni ezt a keretek nélküli, szabad létezést, olyan nehéz aztán visszapottyanni a régi valóságába. Ha erre másként nem adódik lehetőség, lélekben még mindig ott vannak a téren-időn át egyaránt működő irodalmi járművek, a lebilincselő olvasmányok, melyek az itthoni kanapéról vagy a kerti hintaágyból is képesek bennünket messzire vinni. Hazaérkezve azonnal eszembe jutott, hogy engem már vár is a polcon egy elképesztő képzeletbeli kaland, méghozzá Sissel- Jo Gazan sajátos atmoszférájú könyve. Érdekesség, hogy a sikeres dán szerző is épp az utazásokból inspirálódva ragadott tollat – édesanyjával közös útjait a Földközi-tengeren, az ott szerzett élményeket levelekben osztotta meg ismerőseikkel. Főhősünk, Rosa is hasonlóan mozgalmas egyéniség, aki a nyolcvanas években nő fel hippik és graffitisek között, így később borítékolható, hogy beszippantja az utcai művészek közössége. Street art, utazás, szerelem, mindezek elbódítják az apa nélkül felnőtt Rosát, akinek már művészettörténészként felkelti a figyelmét egy provokatív, Tintagomba nevű alkotó. Egy gondolatébresztő mű miatt aztán egészen Berlinig megy, hogy aztán megharcoljon a múltjával, a művészet és az élet igazságaival… Fordulatos, sokrétű könyv a 80-as évek Dániájáról, aktuális társadalmi, művészetelméleti és politikai kérdésekről, családi titkokról és szerelmi bonyodalmakról. Az idei nyár egyik legizgalmasabb olvasmánya, ha gondolatban kitolnátok még egy kicsit az izgalmakkal teli utazást. @jaffakiado #mutimitolvasol #énisolvasok #olvasnijo #olvass #flatlaystyle #instaflatlay #ikozosseg #igreads #igbooks #igblogger #currentlyreading #readersofinstagram #readingtime #travel #instareading #instaphotography #instapic #books📚 #booksbooksbooks #bookstagrammers #bookpics #bookaholic #bookish #bookaddict #booksofinstagram #bookworm #bookgram #sisseljogazan #konyv #konyvajanlo

A post shared by F Y V O N E – irodalmi blog (@fyvone_blog) on

Mindazonáltal – ahogy Rosa cseperedik – a regény kezdetén felbukkanó körülmények élüket vesztik, és finoman belesimulnak a mű további, életszerű, váratlan fordulatoknak helyt adó cselekményébe. Egyre mélyebben és behatóbban sző át leheletfinom szálaival a művészet – azon belül is a 20. század második felében teret hódító köztéri irányzat, a street art.

Ez a fajta alkotás éppúgy kiváló eszköze lehet két kisvárosi művész anonim, mégis vérre menő versengésének, mint a címszereplő, Tintagomba nagy hatású, világpolitikai döntésekre adott velős, pimasz reflexióinak.

… és térjünk is át a street artra!

Az igényes, szemléletes leírásoknak köszönhetően könnyedén, mégis látványosan elevenedik meg a lélek vásznán a graffitik, paste-up-ok, stencilek és skuflék határtalan, fantáziadús birodalma. Ebben az atmoszférában kellemes elegyet képeznek a fiktív és valóban létező művek. Előbbit kidolgozottsága teszi az utóbbihoz zavarba ejtően hasonlatossá. A szerző nem csupán részletgazdag elemzéssel látta el Rosa alkotásait, de pontos helyet és készítési körülményeket is rendelt hozzájuk.

Ezt a háttértudással ötvözött precizitást – mely Rosa édesanyjának tudományos kutatásaiban, nagyanyjának a Neruda-versek iránt táplált rajongásában vagy a köztéri művészettel foglalkozó bekezdésekben ugyanúgy fellelhető -, tartom a regény egyik legkiemelkedőbb tulajdonságának.

Az apró részletek olyan valószerűvé teszik a történetet, hogy elolvasásuk után magam is rákerestem Tintagombára, hátha tényleg létezik (természetesen hiába… :)). Az anyaghasználatra, valamint a kivitelezés módjára irányuló magyarázatok ügyesen enyhítik és könnyen emészthetővé teszik a street art erőteljes megnyilvánulásait.

Akár a gombák fonalai

Mint azt a fülszöveg is sejteti, a Tintagomba színes és szerethető karakterei egymásnak feszülő, ellentétekkel teli társadalmat sejtetnek maguk mögött. E rengeteg különböző elv, szemlélet és érdek találkozik a főhősnő, Rosa személyében. A lány sajátos eredettörténete, nyitott természete és a rajzoláshoz való tehetsége okán e mély szakadékokkal tarkított társadalom minden rétegével megtalálja a közös hangot és kapcsolatot teremt közöttük.

Bár közvetítő szerepe miatt többször kerül pellengérre, tevékenysége rámutat a művészet szintézisteremtő, üzenethordozó szerepére, mely a street art-ban, és azon belül is leginkább Tintagomba reflektív munkásságában domborodik ki.

Összességében

A Tintagomba az első oldalak óvatos kóstolgatását leszámítva mély és pozitív nyomot hagyott bennem. Összetett, többrétegű tartalma fenntartja az olvasó érdeklődését.

Az önéletrajzi, társadalomkritikai jellemzőkkel átitatott, intelligens humorú mű sokszor szókimondó, erkölcsileg feszegető és naturális. Nem szűkölködik világmegváltó, lendületes gondolatokban, melyek, akár Rosa első falfirkája a kabátok mögött, elrejtve jelennek meg a regény soraiban, türelemre okítják az arra érdemest. Végül az apró katarzisok nyomán az utolsó gombafonál is elvarrásra kerül.

Részletek:

Jaffa, Budapest, 2020

532 oldal

Fordította: Sulyok Viktória