Frappáns látlelet digitális kórságainkról * Kapcsolati hiba értékelő+interjú a szerzővel

Mécs Anna írásai alapjaiban változtatták meg a prózához való viszonyomat, így Margó-díjas Gyerekzár szerzeményét követően már nagyon vártam, hogy a fülszövege alapján is ötletgazdag és ütős második kötetét beszerezzem.

A Kapcsolati hibát talán még inkább élveztem, mint a debütálást, amelyben már elő-előbukkantak a most nagyobb teret kapó abszurd, tragikomikus megoldások, ezúttal némi fantáziadús technológiával is megspékelve. Eredeti, találó és nagyon mai lett a végeredmény. 

A könyvről

Még a nyár elején vettem kézbe Anna második novelláskötetét, de a napokban fellapozva is tisztán visszatértek az emlékeim a különféle meglepő történeteket taglaló fejezetekről. Van itt bőven mit felidézni: applikációval vezérelhető légyottot, virtuális valóságként átélt halált, műanyagmentes dührohamot, klímakatasztrófát mérséklő öncsonkítást és vigaszadásra időzített posztumusz Instagramot. Az írónő az emberi esendőség legjavát tárja elénk a 21. századi modern világ uralkodó eszméinek vonatkozásában.

Egy lány, aki segít tinderezni nyugdíjközeli anyukájának, és közben romantikus érzései támadnak az egyik udvarló iránt. Egy professzor, aki kötelező lábamputálással harcolna a klímakatasztrófa ellen. Egy díva, aki arcmozgató applikációval ellensúlyozná a túlzásba vitt botox-kezelések hatását. Egy robotpap, aki túl sokat tud. A Margó-díjas szerző második kötetének novellái azt a kérdést járják körül, hogyan szabja át énhatárainkat a technika.

View this post on Instagram

Vannak meghatározó szerzők, akik mély nyomot hagynak bennünk történeteikkel – számomra ilyen Mécs Anna. Első Margó-díjas könyvével minden korábbi próbálkozásnál közelebb vitt a próza műfajához, és meghozta a kedvem további kötetekhez is. Így amikor felfigyeltem rá, hogy újabb novellagyűjteménnyel rukkol elő, már tudtam, a Kapcsolati hibának a polcomon a helye. Az írónő ezúttal a technika énhatárainkra gyakorolt hatását boncolgatja ismét remekül megírt, ütős sztorikon keresztül, melyek szereplői egytől-egyig izgalmas alapanyagok. A blogon egyébként írtam az első, díjazott könyvéről is, a Gyerekzárról, a bioban megtaláljátok hozzá a linket. Szívből ajánlom nektek, olvassátok gondolatébresztő írásait! 😊 @anna.mecs #kapcsolatihiba @scolarkiado #olvasnijo #énisolvasok #ikozosseg #igreads #igbooks #instahun #booksofinstagram #booksbooksbooks #bookdragon #bookworm #bookaholic #readersofinstagram #readingaddict #currentlyreading #olvass

A post shared by F Y V O N E – irodalmi blog (@fyvone_blog) on

Modern kori karikatúra 

A témaválasztás remek lehetőségeket rejtett magában, melyeket – amennyire csak megengedte a rövid terjedelem – ki is használt az írónő a kreatív kütyüket, változatos szituációkat és elbeszélőket felvonultató, gondolatébresztő novellákban.

Épp az eklektikusság ad teret annak a széles skálának, ami a súlyos és a komolytalan tartalom pólusai között húzódik, így nem marad időnk, hogy túl sokáig merüljünk el valamelyikben. Mécs Anna jó érzékkel tart fent minket egy biztos hálón, ahonnan lenézve kívülről adódik lehetőségünk szemlélni a tőlünk nem is annyira különböző mai emberek abszurd élethelyzeteit, melyeken hol elszörnyülködünk, hol pedig jókat mosolygunk.

A szereplők komplexusait, szorongásait, ambivalens viszonyait és függőségeit egy valamelyest alternatív valóság görbe tükrén keresztül vizsgálhatjuk.Szerencsére ilyen távlatokból is van lehetőségünk levonni a tanulságot, szórakozva értelmezhetjük és gondolhatjuk tovább a modern technológia sarkított hatásait, melyek a különféle aktuális ideák és a generációs különbségek mellett a történetek hátteréül szolgálnak.

***

A roppant leleményes kötet születéséről ki is faggattam Annát, a folytatásban a vele készített interjút olvashatjátok. 🙂 

Jó néhány eredeti technikai kütyü bekerült a kötetbe. Honnan inspirálódtál? Melyik a kedvenced?

A beszédjavító applikációt nagyon szeretem – ez egy olyan kitalált eszköz, amely lényegében választékosabbá, pontosabbá teszi a beszédünket. A Prémium felhasználók című írásban egy állásinterjúra érkező lány használja a szoftver ingyenes verzióját, amely 200 szavanként bemondat vele egy reklámot. A novellát és a technikai ötletet több, engem foglalkoztató jelenség inspirálta.

Egyrészt az az egyre láthatóbb szakadék, amely az ingyenes és a pénzért elérhető szolgáltatások között húzódik. És sokszor észre sem vesszük, hogy az ingyenességnek mi az ára: reklámokat kell fogyasztanunk, vagy az adatainkkal, viselkedési mintáinkkal „fizetünk”. Másrészt nagyon foglalkoztat az a kérdés is, hogy a mai világban mi jelent evolúciós előnyt. 20-30-50 év múlva kik lesznek a leginkább keresett szakemberek, mi az a ma értékes tudás, ami később teljesen haszontalan, akár hátrányt jelentő lesz…

Az abszurd élethelyzetek és szélsőséges karakterek szinte mindegyik novelládban megtalálhatók A való életből merítesz ihletet vagy a fantáziád szülöttei ezek?

Általában három villamosmegálló alatt annyi abszurd szituációt fel lehet fedezni, hogy csak kapkodom a fejemet. Sokszor a híreket görgetve is azt érzem, hogy az emberek saját maguk állította csapdába esnek, és Darwin-díjas események versenyeznek egymással a figyelmemért.

Persze a novellákban sokszor karikírozom ezt, és egy létező jelenséget felnagyítok, szélsőségesebbé teszek, hogy még jobban megjelenjen a komikum. A való életben is szokott segíteni helyzetekben, ha inkább csak nevetek az abszurd világon.

Árulj el egy-két kulisszatitkot a mű születéséről! 

Nehéz kérdés…szerintem elképzelni egy író működését izgalmasabb, mint amilyen a valóságban, ne higgyetek az írókról szóló filmeknek… 😊 Persze azért velünk is történnek izgalmas dolgok.

Például a Menekülő állatok című novellához inspirációt gyűjtve én is elmentem racka juhokat terelni, sőt, még kecskéktől is próbáltam megóvni az ételt, de nagyon nehéz feladat volt. Akaratos jószágok, és nem érdemes udvariaskodni velük.

***

Összességében

Mindenképp olvassátok el Anna második prózakötetét. Igazi igényes kikapcsolódás épp annyi megszívlelendő komolysággal, amennyi még belefér két jégkrém vagy egy-egy vízben lubickolás között. És legalább ennyire üdítő is 🙂

Részletek:

Scolar, Budapest, 2020

160 oldal