Hatékony olvasási tippek bezártság idejére

Olyan időket élünk, amikor nem könnyű az összpontosítás. A megszokott hétköznapok távoli emléknek tűnnek, és nekünk kell felállítani a bizonytalan körülményekhez igazítva – már ha ez lehetséges – az új kereteket. Az olvasás sem a régi, sokaktól hallom, hogy hiába akad több ideje, mégsem képes elmerülni egy remek könyv történetében.

Ennek apropóján gondoltam, összeszedek néhány tippet, nekem milyen szokások segítettek struktúrát adni, és újra meglelni elvesztett lelki békém a kötetek lapjai között. 

Alakíts ki olvasási rutint 

Érdemes az olvasást összekötni bizonyos napszakok tevékenységével – reggeli kávézás, esti kádban fürdőzés, lefekvéshez készülődés. Olyanokkal, melyek a napi rutin részei, de megoldható, hogy mellé a kezedbe fogj egy könyvet is. Ez egyrészt segít, hogy garantáltan ne feledkezz meg az olvasásról, másrészt kellemesebb is, mint melléktevékenységként a telefont nyomkodni. Egy idő után berögzül az új magatartáspárosítás, és észre sem veszed, hogy kiolvastál egy újabb kötetet.

Csak öt oldalt olvass el egy nap

Vannak olyan időszakok – mint amilyen a mostani is – amikor fokozottan problémás a koncentrálás, az ilyen napokra találtam ki a “csak öt oldal” kikötést. Általában az első három még fárasztó, ám utána az esetek többségében enyhülni szokott a feszültség. Ha ez mégsem történne meg, akkor sem kell csüggedni, mert legalább elmondható, hogy az az öt oldal biztosan megvolt. Ezzel a szabállyal kombinálom még, hogy olyan könyvet választok, amelyről tudom, korábban nagy kedvenc volt, így garantáltan olvasós hangulatba kerülök.

Állíts be időzítőt a telefonodra

Reggelente általában egy fél órával hamarabbi időpontra állítom az órám, hogy beleférjen a kávé mellett egy kis olvasás. A gond általában akkor adódik, amikor az idő betartásán aggodalmaskodva egyfolytában csekkolom a képernyőt, ennek persze némi hírolvasás a következménye és huss, már el is szállt a reggeli könyves fél óra. Állíts be magadnak egy 30 perces intervallumot, amikor nem érinted meg csörgésig a telefonod. Rejtsd el a készüléket a másik szobába a párna alá és meglepődsz majd, mennyivel nyugodtabban és koncentráltabban tudtál elmélyülni a történetben.

Találd meg a számodra legjobb eszközt

A 21. században már nem csupán papíralapú forma áll a rendelkezésünkre, ha egy kis irodalmat szeretnénk fogyasztani. Mosogatás közben a hangoskönyv az egyik legjobb dolog, ami történhet velünk, ahogy a táskába csúsztatott, vékonyka e-book olvasó is jó szolgálatot tesz, ha a bolt előtt várakozásra kényszerülünk. Van, aki a táblagépre esküszik, mert megszokta a használatát, és szerencsére már különféle olvasó applikációk is rendelkezésre állnak. Minden könyvmolynak megvan a saját kedvence, ha megtalálod az épp aktuálisat, könnyebben megy a ráhangolódás.

Mindig válaszd ki, mit olvasol következőnek

Ez a tipp már azoknak szól, akiknek sikerült túllendülniük az első olvasási válságon, és befejeztek egy könyvet. Az én titkom az, hogy általában azon nyomban belefogok egy újabb kötetbe, amíg bennem van az előző olvasmány adta lendület. Ezzel nem csupán elkerülöm az ismételt letargiát, de motiválom is magam a folytonos olvasásra, vagyis esélyt sem adok arra, hogy a szorongás újból maga alá gyűrjön. Készíthetsz tervezetet is az elkövetkezendő hetekre, vagy használhatsz kreatív olvasónaplót, ha hozzám hasonlóan rajongsz a kitöltős füzetekért.

Ne vedd túl komolyan az olvasást

Noha úgy tűnhetett a tippekből, hogy én minden áron olvasásra kényszerítem magam, az igazság az, hogy ha ezek közül egy praktika sem válik be, egyszerűen pihentetem a dolgot és valami másba fogok. A könyvolvasást sem kell véresen komolyan venni, csak annyira, mint bármilyen más hétköznapi, kedvünkre való tevékenységet.Tényleg csak akkor fogj neki, ha felvillanyoz, és csakis olyan kötettel tedd, amiről tudod, hogy neked való, passzol a jelenlegi lelkiállapothoz és boldoggá tesz.